Absenteismul angajaților poate fi motivat prin cauze de natură diferită, care interferează cu programul de muncă al lucrătorilor. Atunci când acest comportament devine obișnuință, provoacă pierderi materiale business-ului respectiv. Chiar dacă angajatul este prezent la locul de muncă zi de zi, conform programului, pot exista anumite comportamente care trădează forme subtile ale absenteismului.
Stresul, problemele familiale, hărțuirea din partea colegilor sau a superiorilor, un membru de familie bolnav sunt doar câteva dintre cele mai comune cauze ce rețin angajatul de la respectarea programului și sarcinilor de lucru. Din teama de a nu-și pierde sursa de venit, lucrătorul vine zilnic la muncă, dar cu toate acestea, productivitatea sa este scăzută, ceea ce poate afecta rezultatele la nivel de echipă.
Productivitatea scăzută la muncă nu trebuie mereu înțeleasă ca lipsă de interes
Care sunt comportamentele prin care angajatul semnalează indirect că situația lui este problematică și cum ar trebui să intervină angajatorul pentru a remedia situația?
- Randament redus
Chiar dacă lucrătorul muncește același număr de ore ca de obicei, rezultatele sale sunt tot mai slabe și efortul depus tot mai superficial. O discuție între manageri și angajatul în cauză ar fi o soluție utilă pentru identificarea motivului care stă la baza lipsei de randament. Poate fi vorba despre demotivare pe fondul rutinei la job, a lipsei promovării la locul de muncă sau a absenței perspectivelor de avansare. În acest caz, angajatorul poate stabili ca angajatul să urmeze un curs de specializare pentru îmbunătățirea abilităților în domeniul unde activează sau chiar o reconversie pentru delegarea persoanei pe un alt departament.
- Pauzele lungi și dese
Respectarea pauzelor este chiar indicată pentru ca angajatul să facă puțină mișcare, să se alimenteze și să-și redobândească puterea de concentrare pentru restul zilei. Problema intervine atunci când pauzele sunt mai frecvente decât de obicei, iar durata prea lungă.
În această ipoteză, angajatorul ar putea stabili întruniri periodice între manageri și lucrători, acordarea unui program flexibil în care să poată lucra de acasă câteva zile din săptămână la alegere, delegarea responsabilităților în cadrul echipelor cu ajutorul leasingului de personal, recunoașterea meritelor angajatului sub forma unor bonusuri de performanță.
În ultimii ani, firmele colaborează frecvent cu agenții specializate precum Work-Finder.eu pentru recrutarea muncitorilor din Filipine, Sri Lanka, Nepal și alte țări asiatice, fie pentru suplinirea personalului lipsă pe o perioadă determinată în regim de leasing, fie pentru colaborare pe termen lung.
- Întârzierea la program
Lucrătorul și-a făcut un obicei din a întârzia și pleacă de la muncă înainte de ora de încheiere a programului? Dacă nu există un motiv serios care să justifice o urgență, atunci poate fi vorba despre o formă subtilă de absenteism. În acest context, angajatul poate transmite indirect că are nevoie de o pauză, că sarcinile la muncă sunt numeroase, solicitante și abia așteaptă să părăsească locul unde lucrează.
Este recomandat ca managerii să încurajeze membrii echipelor să-și ia zilele de concediu anuale și chiar să le acorde zile extra de vacanță, cu atât mai mult dacă ultima perioadă a fost stresantă pentru că angajatul a preluat sarcini noi din cauza deficitului de personal. Abordarea soluției privind leasingul de personal este de asemenea una inspirată, fiecare lucrător având astfel timp să-și îndeplinească propriile task-uri fără să riscul de a se epuiza mental și fizic. De asemenea, firma poate acorda zile libere și plătite în care angajaților li se permite să stea acasă atunci când nu se simt bine.
Situațiile din cadrul firmelor pot fi prea complexe pentru ca aceste soluții să ofere acele rezultate scontate. Este indicată o analiză specifică asupra fiecărui caz în parte, iar planul de
acțiune să fie adaptat situației particulare a angajatului.
Sursa foto: unsplash.com